Mittaaminen ja analytiikka

Mittaamisen ja analytiikan lyhyt oppimäärä

Mittaaminen ei liene kenellekään vieras sana. Mittaamalla halutaan selvittää, kuinka paljon jotain tiettyä asiaa on. Kuinka pitkä jokin on, kuinka paljon jotain on tai kuinka monta kertaa jotain on tapahtunut. Kasvun ja liiketoiminnan kannalta on tärkeä määrittää, mitkä mitattavat asiat ovat yrityksesi liiketoiminnan kannalta oleellisia. Mitä sitten on analytiikka ja miten se eroaa mittaamisesta? Kun mitataan, saadaan tuloksia. Se, mitä tuloksista voidaan päätellä, on analytiikkaa. Tapahtuuko verkkosivulla ja liiketoiminnassa kasvua ja oikeita asioita, joista tulee yhteydenottoja, asiakkaita, myyntiä ja tulosta?

Miksi mittaaminen on tärkeää?

Oikein määritetyt mittarit kertovat, miten liiketoiminta voi, ja saadaanko aikaan oikeita asioita. On olemassa sanonta – saat sitä mitä mittaat. Mutta miksi? Siksi, että kun on olemassa mittari, joka on liiketoiminnalle tärkeä, on aina myös tavoite sille, mikä on hyvä mittauksen tulos. Kun jotain mitataan, on luonnollista, että tehdään toimenpiteitä, jotka johtavat tavoitteen saavuttamiseen ja mahdollisimman suureen määrään mittauksen tuloksia. Helppoa, eikö vain? Ei välttämättä, sillä jos mittarit ja tavoitteet ovat vääriä, saat myös juuri sitä – vääriä tuloksia, jotka eivät ole liiketoiminnan kannalta oleellisia. Pahimmillaan ne ohjaavat koko yritystä ja sen henkilökuntaa toimimaan väärin. Sama pätee verkkosivujen, -kauppojen ja -toimintojen mittaamiseen.

Miten verkkosivujen ja -toimenpiteiden mittaus tehdään?

Oleellisinta on, että verkossa tapahtuvan toiminnan mittarit liittyvät  liiketoiminnan mittareihin. Jos mittaat liiketoiminnassa myyntikatetta, liikevaihtoa, tulosta ja kiinteitä kuluja, et käytännössä mittaa vielä mitään. On totta, että luvut kertovat siitä, miten yritykselläsi menee, mutta luvut eivät kerro mitään siitä, tehdäänkö oikeita asioita, tehdäänkö niitä riittävästi ja johtavatko niiden tekeminen kasvavaan liiketoimintaan. 

Sama pätee verkkosivujen, -kauppojen ja -toimenpiteiden mittaamiseen. Pitää tietää, miksi jotain asiaa mitataan, mikä on hyvä tulos ja miten se tukee liiketoimintaa. Toisin sanoen, mittarit, tavoiteltavat tulokset ja tavoitteiden saavuttamiseen pyrkivät toimenpiteet liittyvät liiketoiminnan mittareihin ja tavoitteisiin.

Mittaaminen liittyy asiakkaan koko matkaan tuntemattomasta ihmisestä tutuksi, tutusta ostajaksi ja ostajasta pitkäaikaiseksi asiakkaaksi. Matka ei ole koskaan lyhyt, vaikka se nykyään on paljon nopeampi kuin ennen. Jotta verkossa ja markkinoinnissa mitataan oikeita asioita, tehdään ensimmäisenä mittaussuunnitelma. Mittaussuunnitelma riippuu yrityksen asiakaskohderyhmästä (yksityiset/yritykset/julkiset toimijat/muut ominaisuudet) ja alasta, jolla yritys toimii. Myös yrityksen toimintamalli vaikuttaa suunnitelmaan.

Mitä mittaamiseen tarvitaan?

Verkossa tapahtuvan toiminnan mittaamiseen on olemassa useita työkaluja, joista osa on maksullisia ja osa maksuttomia. Todellisuudessa mikään ei ole ilmaista (ei ole ilmaisia lounaita), vaan tässä kohtaa maksuttomuus tarkoittaa, ettei työkalujen käytöstä veloiteta rahaa. Yleensä työkalun tarjoaja hyödyntää mittausdataa esimerkiksi tutkimukseen, joka tähtää oman liiketoiminnan tuoton kasvattamiseen. Vaikka työkaluja on paljon, käytännössä todellisia vaihtoehtoja on riippuen liiketoiminnan mittakaavasta 3-4. Tässä niistä lisää:

Google Analytics

Yleisimmin käytetty verkkomittauksen työkalu

Laaja työkalu

Ehdottomasti laajin ja monikäyttöisin mittaustyökalu, johon yhdistyvät myös Googlen mainosympäristö (Ads) ja muut työkalut.

Adobe Analytics

Maksullinen mittaustyökalu, joka on laajuudeltaan verrattavissa Googleen.

Laaja mittausalusta

Adobe on sekä graafisen alan että viimeaikoina myös digitaalisen liiketoiminnan maailmanlaajuinen johtaja, jota käytetään suuremmissa yrityksissä.

Matomo

Rajoitetuilla ominaisuuksilla veloitukseton, käytännössä kuitenkin maksullinen.

Tietoturva edellä

Matomo tuli jonkin aikaa sitten markkinoille tarjoten tietoturvallisemman ja GDPR:ää kunnioittavamman ympäristön Googleen verrattuna.

Leadoo Insights

Suomalainen mittaustyökalu, suhteelisen uusi tulokas.

Perustason ominaisuudet

Suomalaisen Leadoon toteuttama mittaustyökalu, ainakin tällä hetkellä ilmainen, mutta huomattavasti suppeampi kuin Google Analytics.

Lisäksi on hyvä huomata, että käytännössä kaikissa markkinointiautomaatio­ympäristöissä on omat mittaus ja analytiikkatyökalunsa. Jos harkitset tai jo käytät vaikkapa Hubspotia, User.comia tai Salesforcea, kannattaa perehtyä niiden mittausmahdollisuuksiin.

Kasvukulman palvelut mittaamiseen

Olen urani aikana rakentanut lukuisia verkkosivustojen, verkkokauppojen ja verkkomainonnan mittausympäristöjä, toteuttanut mittaussuunnitelmia ja liittänyt verkkoanalytiikkaa ja mittareita liiketoiminnan mittareihin. Voin auttaa sinua myös liiketoiminnan analysoinnissa ja suunnittelussa, mutta tässä kohtaa keskitytään nimenomaan verkkosivuston mittaamiseen ja mittaustyökalun käyttöönottoon.

Aloituspaketti, 690 €

Sisältää Google Analyticsin tai muu yllämainitun verkkomittausympäristön käyttöönoton ja asennuksen verkkosivustolle.

Kertakustannus, 690 €

Jos yritykselläsi ei ole Google Analytics -tiliä tai tiliä muussa mittaustyökalussa, aloituspaketti sisältää sen avaamisen. Lisäksi toteutan tarvittavat mittaustyökalun määrittelyt, jotka mahdollistavat sivuston kävijäliikenteen perustietojen seurannan. Mittauksen asennus itse verkkosivustolle vaatii riittävät käyttöoikeudet sivustolle. Jos sivusto on Kasvukulman rakentama, oikeudet ovat valmiiksi olemassa. Paketti sisältää myös Google Tag Managerin asennuksen ja käyttöönoton (Ei Server-Side -asennusta. Mikäli haluat Server-Side -asennuksen, ota yhteyttä).

Mittaussuunnitelma, 790 €

Yrityksesi liiketoiminnan mittareihin ja verkkosivustoon räätälöity mittaussuunitelma ja suunnitelman läpikäynti (2h).

Kertakustannus, 790 €

Mittaussuunnitelmassa käyn kanssasi esikeskustelun liiketoimintasi tavoitteista ja tällä hetkellä käyttämistäsi liiketoiminnan mittareista. Teen keskustelun pohjalta digitaalisen myyntipolun mukaisen mittaussuunnitelman verkkosivustollesi.

Mittauksen rakennus, 590-990 €

Verkkosivuston mittauksen rakennus ja toimivuuden testaus tehdyn mittaussuunnitelman mukaan. Hinnoittelu sivuston ja suunnitelman monipuolisuudesta riippuen.

Kertakustannus,
590 € - 990 €

Mittauksen rakennukseen sisältyy sivustotapahtumien seurannan rakennus ja määrittely. Lisäksi rakennan Google Analyticsin yhteydessä Google Looker Studion yksinkertaistetun mittaristonäkymän, jolla mittaustulosten analysointi on helppoa ja ymmärrettävää.

Tämä verkkosivu käyttää evästeitä ja tallentaa sivustoon liittyvää selaustietoa. Klikkaamalla "Ymmärrän" tai jatkamalla sivuston selaamista hyväksyt sivuston käyttöehdot, evästeet ja selaustiedon hyödyntämisen.