Tuotteet, palvelut ja yritykset ovat olemassa, koska niille on tarve. Kun asiakkaallasi on tarve, hän etsii siihen ratkaisua. Tai sitten asiakas ei tiedä, että ongelma on olemassa. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö ongelma aiheuttaisi asiakkaallesi haittaa tai ettei ratkaisusi, tuotteesi tai palvelusi parantaisi asiakkaasi elämää. Elämän tai elämänlaadun parantaminen on aika kaukaa haettua, mutta siitä on pohjimmiltaan kyse kaikessa ihmisen toiminnassa – ja sitä kautta myös yrityksesi toiminnassa. Yrityksesi parantaa joko itsesi, työntekijöidesi, työkavereidesi tai asiakkaasi elämänlaatua – parhaassa tapauksessa kaikkien. Auton huoltopalvelun tarkoitus on pitää asiakkaan auto kunnossa, korjata vakavammat viat ja käytännössä auttaa asiakastasi pääsemään paikasta toiseen ilman ongelmia. Paikka, johon asiakas on menossa, voi olla tärkeä tapaaminen, harrastus, lääkäri, perheen yhteistä ajanviettoa – siis kaikkea, millä on vaikutusta asiakkaan elämään.
Mutta miten saat asiakkaat huomaamaan, löytämään, kiinnostumaan ja haluamaan tuotettasi, palveluasi tai ratkaisuasi? Markkinoimalla ja myymällä, tottakai. Markkinointi ja myynti ovat käytännössä samaa asiaa, välineet vain eroavat – ainakin välillä. Myyntiä ja markkinointia – myös viestintää – voi tehdä yhdelle ihmiselle tai useammalle kerrallaan. Myynti ja markkinointi yhdistyvät tarinan kerronnassa. Tarina on tärkein osa, koska sillä ongelma ja ratkaisu voidaan kuvata ymmärrettävästi, ymmärrys johtaa tarpeen hahmottamiseen ja tuotteen, palvelun tai ratkaisun haluamiseen. Ne, jotka osaavat kertoa tarinan oikealla tavalla oikeille ihmisille, menestyvät. Varsinkin liiketoiminnassa.
Tarinan voi kertoa monella tavalla. Tarina voi myös olla totta tai fiktiota. Myynnissä ja markkinoinnissa totuus kannattaa aina. Varsinkin internet on saanut aikaan sen, että kaiken toiminnan läpinäkyvyys on kasvanut. Tietoa ja kokemuksia jaetaan kaikkialla, jatkuvasti. Rehelliset ja vastuulliset toimijat menestyvät pitkällä tähtäimellä, ja epärehellinen toiminta paljastuu paljon nopeammin kuin ennen. Markkinointia ja myyntiä pidetään joskus varsinkin suomalaisesta ajatusmallista ponnistaen epärehellisenä tuputtamisena, jonka tarkoitus on vain saada asiakas ostamaan jotain, mitä tämä ei tarvitse. Rehellisyys, ja sitä kautta markkinointi, myynti ja viestintä, on kuitenkin kiinni meistä ihmisistä, ja jokainen tekee valintansa itse. Kasvukulman lähestymistapa asioihin on rehellisyys ja läpinäkyvyys. Se ei taas tarkoita sitä, etteivätkö sisällöt, markkinointi ja myynti toimisi. Päinvastoin.
Ihmisillä on psykologisia toimintamalleja, joita voidaan hyödyntää myynnissä ja markkinoinnissa. Rehellisyyden kannalta on tärkeää, että niitä käytetään oikein, poistaen samalla esteitä ostamisen tieltä. Vuosikymmenten mittaisella kokemuksella minulta löytyy työkalupakki, jolla tuote, palvelu ja yritykseen liittyvä tarina muokataan muotoon, joka saa aikaan halun ostaa. Markkinoinnin ja myynnin tarkoitus on kertoa tarina, mahdollistaa ostaminen ja poistaa esteitä, jotka vaikeuttavat ostamista. Autan sinua kuvaamaan tuotteesi, palvelusi ja yrityksesi tarinan oikein – tarjoten asiakkaallesi ratkaisun ongelmaan.
Olet ehkä törmännyt termeihin copywriting ja SEO, jos olet tutkinut ja etsinyt tietoa myyvästä markkinoinnista. Käytännössä copywriting on nimi tarinan kertomiselle – yleensä kaupallisella tavalla. Copywriting hyödyntää tiettyjä tarinan kerronnan malleja ja kaavoja sekä tunteisiin vetoavia tekstisisältöjä. Se on parhaimmillaan lähes maagiselta tuntuvaa taidetta, joka tietyiltä ihmisiltä sujuu luontevammin kuin toisilta. Ihan kuka tahansa voi olla erinomainen tarinankertoja, mutta taitava copywriter osaa keskittyä kaupallisesti oikeisiin asioihin. Minulla on pitkä kokemus erilaisten teksti- ja tarinasisältöjen kirjoittamisesta.
SEO, joka on lyhenne sanoista Search Engine Optimization, tarkoittaa sisältöjen ja asioiden muokkaamista ja parantamista (optimointia) siten, että internetin hakukoneet, pääasiassa Google, löytää käyttäjän etsimiä asioita helpommin ja tehokkaammin. Tarinankerronnan lisäksi on tärkeää, että varsinkin verkkosivuilla oleva teksti on kirjoitettu niin, että siitä löytyy tuotteeseen, palveluun tai ratkaisuun liittyviä sanoja ja lauseita, joita useimmin haetaan Googlessa. Maailmassa on useita eri työkaluja, joilla löydettävyyttä ja hakutuloksissa näkymistä voidaan kehittää. Minulla on kattava osaaminen tehokkaimista työkaluista. Mitä paremmin tuote, palvelu tai ratkaisu löytyy Googlen hakutuloksista, sitä enemmän Googlesta ohjautuu kävijöitä verkkosivuille. Mitä paremmin verkkosivuilta löytyy se, mitä asiakas etsii, sitä enemmän syntyy kauppaa ja yhteydenottoja. Myyvä, löydettävä sisältö, on siis merkittävä tekijä siinä, miten yrityksesi menestyy digitaalisessa maailmassa.
Alla näet Kasvukulman myyvän sisällön palveluja, joilla pääset alkuun ja vähän pidemmällekin. Lopulta kyse on yksinkertaisista, mutta hyvin tehdyistä teksti- ja tarinasisällöistä, jotka ratkaisevat asiakkaan ongelman ja parantavat hänen liiketoimintaansa tai henkilökohtaista elämäänsä.
Myyvä esitys
Tarvitsetko jonkun tekemään myyntiesityksestäsi kiinnostavamman, selkeämmän ja luotettavamman? Ammattimaisen. Esityksen, joka auttaa sinua tai yrityksesi myyjiä tuomaan esille edut ja ratkaisun. Minulla on kokemusta tuhansista myyvistä esityksistä.
Yleensä sinulla on jo jonkinlainen kuvaus tai sisältö olemassa, vaikka vain otsikoina ja ranskalaisina viivoina. Ota Kasvukulma avuksi tekemään esityksestäsi esittämisen arvoinen.
Myyvä esite tai kuvaus
Tarvitsetko jonkun tekemään kuvauksen yrityksesi palvelutarjoomasta, tuotteesta tai muusta kokonaisuudesta? Minulla on kokemusta sadoista myynti- ja esittelyteksteistä, visualisoinnista ja esitteistä.
Yleensä sinulla on jo jonkinlainen kuvaus tai sisältö olemassa, vaikka vain otsikoina ja ranskalaisina viivoina. Ota Kasvukulma avuksi tekemään tuotteestasi tai palvelustasi esittämisen arvoinen.
Myyntikirje
Onko myyntijärjestelmässäsi tai asiakastietojen tietokannassasi asiakaslista, jota et ole osannut hyödyntää? Tai osaatko käyttää ostettavissa olevia markkinointirekistereitä tuodaksesi yritykseesi lisää asiakkaita? Keräätkö sähköpostilistaa tai muuta asiakkaiden yhteystietolistaa jatkuvasti? Hyvä.
Entä onko sinulla oikeasti myyvä kaupallinen teksti, joka saa asiakkaat ostamaan, ja jota käytät ja kehität säännöllisesti? Jos ei, voin auttaa sinua toteuttamaan oikeasti myyvän myyntikirjeen, jota voit jatkossa hyödyntää uudelleen ja uudelleen. Ota yhteyttä ja varaa ilmainen kartoituspuhelu – kerro myyntitavoitteesi ja mitä haluat saavuttaa, kerron sinulle, onko myyntikirje hyvä tapa lähestyä asiakkaitasi ja miten kannattaa edetä.