Näkyvyys – löydettävyys ja optimointi

Yritystä, jota asiakas ei löydä, ei ole

Ilman verkkoa ei enää nykyään rakenneta menestyviä yrityksiä. Jotkut yritykset ja ammattilaiset voivat edelleen selviytyä ilman verkkosivuja, mikäli osaavat hyödyntää tehokkaasti sosiaalisen median kanavia, tai ovat onnistuneet luomaan verkoston tai asiakaskannan, joka tuo asiakasvirtaa ja mainostaa yritystä tai ammattilaista omille ystävilleen ja yhteistyökumppaneilleen. Kuitenkin sillä, millaiset verkkosivut yrityksellä on, on nykyään valtava vaikutus siihen, miten yritystä arvioidaan. Uskottavalla yrityksellä on verkkosivut, hyvällä yrityksellä on hyvät verkkosivut. Jos verkkosivuja ei ole, herää nopeasti epäilys, onko koko yritystäkään olemassa.

Miten löydettävyyttä voi parantaa?

Jotta asiakkaasi voi kiinnostua yrityksestäsi, tuotteestasi tai palvelustasi, hänen täytyy törmätä siihen joko näkemällä mainos, saamalla yhteydenoton myyjältä tai näkemällä se jossain yhteydessä. Saattaa myös olla, että asiakkaallasi on ongelma, johon hän etsii ratkaisua. Nykyään on olemassa yksi täysin ylivoimainen tapa etsiä tietoa – Googlen hakupalvelu. Ellet myy palveluitasi tai tuotteitasi Kiinassa tai Venäjällä, Google on varmasti suosituin tapa etsiä tietoa yrityksestä, tuotteesta, palvelusta tai ratkaisusta ongelmaan.

Mitä paremmin yrityksesi, tuotteesi, palvelusi tai ratkaisusi on löydettävissä Googlen hakutuloksissa, sitä enemmän verkkosivustosi – eli liiketoimintasi saa asiakkaita. Jos tilanne taas on päinvastainen, voi olla, ettei erinomainenkaan yritys saa riittävästi asiakkaita tullakseen toimeen. Siksi löydettävyyteen ja näkyvyyteen kannattaa panostaa.

Koska Google on paitsi mainoskanava (hakusanamainonta, bannerimainonta, videomainonta), se on ennen kaikkea tiedonhakukanava. Jotta tieto voi löytyä, sen pitää olla olemassa. Siksi verkkosivujen tietosisältöön kannattaa panostaa. Pelkkä sisällön lisääminen ei tosin ole oikotie onneen – pitää tietää, millaista tietoa Googlen haku ja sen hakurobottien käyttämät algoritmit arvostavat. Koko Googlen haun perusta on niin sanottu Page Rank, eli todella rankasti yksinkertaistettuna laatupistemäärä. Mitä laadukkaampaa ja aiheeseen liittyvää sisältö Googlen mielestä on, sitä paremmat ovat laatupisteet.

Miten laatupisteitä parannetaan?

Googlen haun alkuaikoina riitti, että verkkosivun sisällössä oli mukana sanoja, joita hakukoneeseen useimmiten kirjoitettiin. Mitä enemmän haettuja sanoja sivuilta löytyi, sitä paremmin verkkosivu löytyi Googlesta. Mutta ei enää.

Nykyään Googlen laatupisteet koostuvat lukuisista eri tekijöistä, joita Google ei kerro kenellekään. Maailmalla on asiantuntijoita, jotka pitävät yllä satoja toisiaan vastaavia sivustoja vain nähdäkseen, millä tavalla Google reagoi yhteen pieneen muutokseen. Harvalla on kuitenkaan aikaa tai varaa tällaiseen. Siksi on olemassa verkostoja ja asiantuntijoiden foorumeja, joissa tutkitaan ja jaetaan tietoa siitä, mitä Google tällä hetkellä arvostaa ja mitä ei. Google saattaa myös täysin varoittamatta muuttaa algoritmiensa toimintaa, mikä yleensä heikentää joidenkin sivustojen löydettävyyttä ja parantaa joidenkin.

Väärällä toimintatavalla voi joutua Googlen mustalle listalle ja kokonaan pois Googlen hakutuloksista. Joillekin yrityksille kyse voi olla miljoonien eurojen tappioista, sillä mitä kauemmas hakutulosten kärkipaikoilta tippuu, sitä todennäköisemmin menettää asiakasliikennettä – ja myyntiä. On olemassa monia asioita, joilla löydettävyyttä Googlessa voi parantaa. Tällaisia ovat mm.

  • Sivuston oikeanlainen, aiheeseen liittyvä sisältö
  • Sivuston oikeanlainen, aiheeseen liittyvä kuvamateriaali
  • Sivuston tekninen rakenne – miten helppoa tieto on löytää?
  • Sivuston nopeus – kuinka nopeasti sivusto latautuu?
  • Sivuston / yrityksen sijainti, paikallisuus – mitä lähempänä asiakasta yritys on, sitä parempi se Googlen mielestä on
  • Sivuston tulokanavat – mitä enemmän sivustolle on sisääntuloteitä, eli linkkejä muilta sivustoilta, sen parempi

Kaikki edellä mainitut kohdat eivät ole itsestään selviä – on olemassa esimerkiksi myös linkityksiä, jotka vaikuttavat negatiivisesti sivuston laatupisteisiin. Jos Google havaitsee, että linkkejä on hankittu väärin vaikkapa siten, että on käytetty ns. linkkifarmeja, voi linkitetyn sivuston löydettävyys romahtaa. Siksi on hyvä tietää, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei kannata tehdä.

Miten Kasvukulma voi auttaa?

Minulla on kokemusta verkkosivustoista ja niiden laatupisteiden parantamisesta jo noin 15 vuoden ajalta – käytännössä siitä saakka, kun Googlen haku alunperin julkaistiin. Ennen Googlea, laatupisteitä, ja sitä kautta verkkosivujen optimointia, ei ollut olemassa. Altavistan ja Yahoon hakukoneet olivat hyvin yksinkertaisia verrattuna Googleen – varsinkin, jos verrataan tämän päivän Googleen.

Oikotietä onneen ei ole – mutta hyviä tekniikoita ja työkaluja verkkosivuston parantamiseen ja kehittämiseen löytyy työkalupakistani lukematon määrä. Alta löydät Kasvukulman palveluja, joilla voin auttaa verkkosivustoasi löytymään paremmin Googlessa.

Palvelut näkyvyyden parantamiseen

Näillä palveluilla parannetaan sekä verkkosivustosi ja liiketoimintasi löydettävyyttä että myynnin fokusta. Lopulta kyse on yksinkertaisista, mutta hyvin tehdyistä sisällöistä ja teknisistä muokkauksista, jotka ratkaisevat auttavat Googlea tunnistamaan sivuston sisällön paremmin ja ohjaamaan sille ostavia ja yhteyttä ottavia asiakkaita.

Verkkosivuston kuntokartoitus
590 €

Tiedätkö, miten yrityksesi verkkosivu toimii, onko sillä oikeanlaista sisältöä ja miten se löytyy hakukoneista? Onko verkkosivu oikeasti kaupallinen ja mitä mahdollisuuksia jätät ehkä tietämättäsi käyttämättä? Tilaa kuntokartoitus

Kertatoteutus, 590 €

Kartoituksen kautta saat toimintaehdotukset sivustosi parantamiseksi sekä sisällöllisesti, teknisesti että kaupallisesti.

Sisältää verkkosivun sisällön ja rakenteen arvioinnin, myyvyyden ja kaupallisen toimivuuden arvioinnin, löydettävyyden arvioinnin ja visuaalisen arvioinnin. Lopputuloksena saat 4-5 -sivuisen raportin toimenpide-ehdotuksineen.
Tilaa

Näkymä verkkosivustosi toimintaan

Minulla on kokemusta sadoista verkkosivustoista ja verkkokaupoista sekä niiden kehittämisestä sisällön, teknisen toiminnan ja kaupallisuuden osalta. Miten liiketoimintasi saa verkkosivuista irti kaiken, mitä pystyy – ja kannattaa?

Verkkosivuston kuntokartoitus on pohja sille, miten sivustoa voidaan suunnitelmallisesti kehittää ja parantaa sen kaupallisuutta.

Verkkosivun sisällöntuotanto

Oikeanlainen sisältö parantaa sivuston löydettävyyttä.

Monipuolista sisällöntuotantoa

Teksti-, kuva- ja videosisällöt auttavat verkkosivustoa löytymään paremmin Googlen hakutuloksista ja samalla myös muiden hakukoneiden tuloksista.
Kysy lisää

Verkkosivun kaupallisuus

Oikeanlainen sisältö ja toimintamallit parantavat sivuston kaupallisuutta.

Tietoon perustuvia muokkauksia

Myyvät sisällöt, uskottavuus ja toimivuus johtavat kauppaan moninkertaisella todennäköisyydellä.
Kysy lisää

Verkkosivun tavoittavuus

Löydettävyyden, myynnin ja toiminnan esteiden poistaminen auttaa asiakastasi ostamaan tuotteitasi, palvelujasi ja ratkaisujasi.

Toimivampia työkaluja

Jos verkkosivustollasi vierailut eivät johda fyysisessä toimipisteessäsi vieraileviin ostaviin asiakkaisiin tai yhteydenottoihin verkkosivujen kautta, mitä hyötyä sivustosta on? Ainakin paljon vähemmän kuin on mahdollista. Autan tekemään sivustostasi asiakkaiden osto- ja palvelukanavan.
Kysy lisää

Verkkosivun uskottavuus

Onko liiketoimintasi uskottavaa? Kuvastuuko se yrityksesi verkkosivustolla? Jos ei, tai paremminkin voisi olla, kannattaa ottaa Gooder avuksi.

Uskottavuus tuo kauppaa

Asiakaskokemus on huipputärkeää sekä yrityksesi toiminnassa että sen verkkosivustolla. Luotettavuus, uskottavuus ja asiakkaan kokemus palvelusta ratkaisee paitsi sen, ostaako asiakas, myös sen, palaako asiakas asioimaan yrityksesi kanssa uudelleen.
Kysy lisää

Tämä verkkosivu käyttää evästeitä ja tallentaa sivustoon liittyvää selaustietoa. Klikkaamalla "Ymmärrän" tai jatkamalla sivuston selaamista hyväksyt sivuston käyttöehdot, evästeet ja selaustiedon hyödyntämisen.