Olen toteuttanut, suunnitellut ja tilannut lukuisia verkkosivustoja urani aikana. Tässä esimerkkejä viimeisimmistä toteutuksista. Koska teen sivustot aina siten, että tilaaja pystyy niitä itsekin muokkaamaan, saattaa sivustoilla olla asiakkaan julkaisun jälkeen tekemiä muutoksia tai sisältöjä.
Suunnittelin ja toteutin sivuston DIMECC Oy:lle, joka fasilitoi autonomisen ajon kehittämiseen panostavien yritysten yhteistyötä - niin sanottua kasvumoottoria. Sivustoa käytetään sekä Vamosin että siinä mukana olevien jäsenyritysten ja yhteistyökumppanien uutisten, tapahtumien ja sisältöjen markkinoinnissa ja viestinnässä.
Tutustu sivustoon osoitteessa https://vamosecosystem.fi
Suunnittelin ja toteutin sivuston Tates Oy:lle, joka suunnittelee asiakkailleen yksilöllisiä, laadukkaita ja kustannustehokkaita sähköjärjestelmiä.
Tutustu sivustoon osoitteessa https://tates.fi
Suunnittelin ja toteutin erillisen kampanjasivuston Suuntiman Hyvinvointistudion vuokraukselle erilaisiin juhliin, kokouksiin ja vastaaviin tilaisuuksiin. Sivuston sisältö on tehty tukemaan nimenomaan tilanvuokrausta ja tuomaan se paremmin esille Suuntiman laajasta palveluvalikoimasta.
Tutustu sivustoon osoitteessa https://juhlatilalempaala.fi
Suunnittelin ja toteutin noin 5 vuotta sitten Pirkanmaan Autohuollon nettisivut, jotka esittelevät tarjolla olevia palveluja, hintoja ja asiakaskokemuksia.
Tutustu sivustoon osoitteessa https://pirkanmaanautohuolto.fi
Suunnittelin ja toteutin sivuston Maria Kahilammelle, joka toimii kauneuskouluttajana ja kauneusalan yrittäjänä. Suunnittelin myös yrityksen uuden logon ja loimme yhdessä Marian kanssa hänen yritykselleen toimivan värimaailman, joka on sopusoinnussa muun mainosmateriaalin ja sosiaalisen median kanavien visuaalisen linjan kanssa.
Tutustu sivustoon osoitteessa https://kauneuskouluttaja.fi
Tämä projekti oli ehdottomasti suurin toteutettava, sillä samaan aikaan rakensimme vaimoni kanssa kokonaisen hyvinvointistudion Lempäälän Kuljuun. Ja kun studio oli saatu valmiiksi, tarvitsi Suuntima ja sen palvelut luonnollisesti myös uuden sivuston, joka esittelee mahdollisuuksia ja tarjontaa kokonaisuudessaan. Sivustolla on mm. muokkautuva tarjouspyyntölomake, monia erilaisia toimintoja kuten kirjautumisen takana olevat suojatut verkkovalmennussisällöt yrityksille ja yksilöasiakkaille.
Tutustu sivustoon osoitteessa https://suuntima.fi
Maailmanlaajuisen epidemian iskiessä syntyi tarve luoda Suuntimalle verkkovalmennusalusta ja samaan yhteyteen verkkokauppa, josta valmennuksia ja muita Suuntiman palveluja voisi helposti ostaa ja käyttää. Verkkokauppa on toteutettu WooCommercella ja se on yhdistetty Klarnan verkkomaksupalveluun sekä LearnDash-verkkovalmennusalustaan. Verkkokaupasta voi ostaa fyysisiä tuotteita, digitaalisia tuotteita ja valmennusalustan erityyppisiä kursseja.
Tutustu sivustoon osoitteessa https://suuntima.fi/online
Suunnittelin, rakensin ja jatkokehitin aiemman työnantajani Unikien koko monikielisen, globaalin verkkosivuston. Tekninen, visuaalinen ja myös eri kielisten sisältöjen toteutus on toteuttamaani. Sivusto on laajin verkkosivutoteutus, jonka olen tehnyt sekä sisällöllisesti että toiminnallisesti, ja siinä on myös esimerkiksi fyysisille toimistoille rakennettu vierailijahallinta. Sivuston kieliversioita on käytetty siten, että varsinaisten erikielisten versioiden sijaan on toteutettu maa-/aluekohtaisia versioita. Sivustolle on tehty räätälöityjä toiminnallisuuksia PHP-koodauksella.
Tutustu sivustoon osoitteessa https://unikie.com
Vuosien varrella olen suunnitellut lukuisia muitakin verkkosivustoja ja toiminut konsultoijana monissa verkkosivustoprojekteissa. Olen myös johtanut digimarkkinointitoimistoa, jonka ylläpidettävänä ja kehitettävänä oli satoja verkkosivustoja. Älä siis epäröi ottaa yhteyttä, mikäli tarvitset verkkosivuprojektiisi osaamista tai neuvoja, jotka osaavat ottaa huomioon digitaalisen markkinoinnin ja koko yrityksesi liiketoiminnan.
Verkkosivusto rakennetaan kerran, mutta sitä ylläpidetään ja se on saatavilla jatkuvasti 24/7/365. Rakennus ja uusien osien toteutus ovat kertatoimenpiteitä, mutta ylläpitokustannus koostuu palvelintilasta, julkaisualustasta, teemasta/editorista ja verkko-osoitteesta:
Verkkosivut tarvitsevat tilan, johon sivusto rakennetaan. Käytännössä tämä on palvelintietokoneella sijaitseva kansio, jolla sijaitseviin tiedostoihin on pääsy internetistä.
Julkaisualusta, CMS (Content Management System), on pohja, joka auttaa sivuston toteuttamisessa ja sisältää tiedostot ja tietokannan, jossa sivuston sisällöt ovat.
Teema on ryhmä koodia, tiedostoja ja koodia, joka määrittelee, miltä sivusto näyttää ja millainen sen ulkoasun rakenne on. Teema voi sisältää myös kehittyneemmän editorin, joka auttaa sivuston muokkaamisessa.
Verkko-osoite, eli domain, on selaimelle kirjoitettava osoite, jolla asiakkaat löytävät sivuston internetistä. Verkko-osoite on usein yrityksen nimi lisättynä verkko-osoitteen päätteellä (.fi, .com).
Verkkosivun rakentaminen tapahtuu siten, että ensin hankitaan palvelintila, asennetaan sille julkaisualusta (esim. WordPress), julkaisualustalle asennetaan teema ja editori, ja lisäksi rekisteröidään verkko-osoite, jolla sivustolle pääsee. Sen jälkeen suunnitellaan ja koostetaan verkkosivu ulkoasuineen ja sisältöineen.
Suunnitellaan sivuston rakenne, visuaalinen ulkoasu ja toiminnallisuudet.
Koostetaan sisältö, toteutetaan elementit ja toiminnallisuudet.
Näet, miltä suunniteltu sivusto näyttää ja sille voidaan tehdä korjauksia ja muutoksia.
Sivusto julkaistaan ja se on asiakkaidesi käytössä.
Kun verkkosivusto on rakennettu ja julkaistu, siirrytään ylläpitovaiheeseen. Sivustoa pitää aika ajoin päivittää tietoturvan varmistamiseksi ja sillä käytettyjä elementtejä ja sisältöjä pitää päivittää. Palvelintila, verkko-osoite ja jotkin sivustolla käytetyt editorit tai erikseen ostetut toiminnot veloitetaan yleensä vuosittain (12 kk jaksoissa). Näet ylläpidon hinnan verkkosivupakettien kuvausten ja hintojen yhteydessä.