Markkinointistrategia pohjautuu yrityksen liiketoimintasuunnitelmaan ja -strategiaan, ja kertoo, miten markkinoinnin toimintamallit, työkalut ja toimenpiteet auttavat saavuttamaan asetetut tavoitteet ja oikeat asiakaskohderyhmät. Markkinointistrategia ottaa myös kantaa siihen, millä tavalla markkinointia mitataan ja millaisia resursseja tarvitaan toimenpiteiden toteuttamiseksi, työkalujen hankintaan ja ylläpitoon sekä kokonaisuuden johtamiseen.
Markkinoinnin strategia yhdistää mitattavan markkinoinnin liiketoiminnan mittareihin (liikevaihto, asiakkuudet, asiakastyytyväisyys, asiakashankinta…) ja sitoo toimenpiteet ja suunnitelmat liiketoimintastrategiaan. Tämä onnistuu vain silloin, kun liiketoimintastrategia ja -suunnitelma ovat selkeitä ja markkinointistrategian suunnittelijalla on ymmärrys ja osaaminen siitä, miten markkinointistrategia luodaan osaksi liiketoimintaa.
Markkinointistrategiaa ei rakenneta tyhjiössä, vaan se sisältää keskusteluja yrityksen johdon, työntekijöiden, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa ja siihen vaikuttavat monet liiketoiminnan lainalaisuudet ja valinnat, kuten vaikkapa tuotteiden ja palveluiden tuotanto- ja jakelumallit. Kasvukulmalla on kokemusta useiden eri alojen liiketoimintamalleista ja niihin liittyvien markkinointimallien ja -toimenpiteiden suunnittelusta sekä asiakaspalvelusta ja -kokemuksesta sekä niiden kehittämisestä.
Yrityksen liikevaihtoluokka on 200-500t€, ja se toimii kuluttajakaupassa-/vähittäismyynnissä joko tuottamalla tai jälleenmyymällä tuotteita tai palveluita. Markkinointistrategian rakentaminen tässä kokoluokassa on noin 6 kuukauden mittainen projekti, jonka toteuttamisesta ja sisällöstä sovitaan erillisessä noin 4 tunnin suunnittelukokouksessa.
Yrityksen kokoluokka on 300-500t€, ja se myy tuotteita ja/tai palveluita toisille yrityksille. Markkinointistrategian rakentaminen tässä kokoluokassa on noin 6 kuukauden mittainen projekti, jonka toteuttamisesta ja sisällöstä sovitaan erillisessä noin 4 tunnin suunnittelukokouksessa.
Yrityksen liikevaihtoluokka on 500t€-2m€, ja se toimii kuluttajakaupassa-/vähittäismyynnissä joko tuottamalla tai jälleenmyymällä tuotteita tai palveluita. Markkinointistrategian rakentaminen tässä kokoluokassa on noin 6-8 kuukauden mittainen projekti, jonka toteuttamisesta ja sisällöstä sovitaan erillisessä noin 4 tunnin suunnittelukokouksessa.
Yrityksen kokoluokka on 500t€-2m€, ja se myy tuotteita ja/tai palveluita toisille yrityksille. Markkinointistrategian rakentaminen tässä kokoluokassa on noin 6-8 kuukauden mittainen projekti, jonka toteuttamisesta ja sisällöstä sovitaan erillisessä noin 4 tunnin suunnittelukokouksessa.
Hinnat on ilmoitettu ilman arvonlisäveroa.
Onko yritykselläsi jo markkinointistrategia, ja tarvitset konkreettisten toimenpiteiden suunnittelun aikataulutuksineen halutulle ajanjaksolle (esimerkiksi 3 kk, 4 kk, 6 kk, 12 kk). Markkinointisuunnitelma voidaan tehdä tuotteelle tai tuoteryhmälle, palvelulle tai palvelukokonaisuudelle tai yritykselle. Painotukset ja käytettävät kanavat sekä panostukset vaihtelevat siitä, minkä laajuinen kokonaisuus on, mitä medioita käytetään, millä aikajaksolla markkinointikokonaisuus toteutetaan ja ennenkaikkea, mitä toteutettavan markkinointisuunnitelman tavoitteet ovat.
Miten valita oikea aikajakso? Lyhytaikaisempiin ja vaikkapa kvartaaleittain vaihtuviin myyntitavoitteisiin soveltuvat 3 kuukauden jaksoille tehtävät markkinointisuunnitelmat, kun taas esimerkiksi yrityksen tunnettuuteen ja jatkuvaan asiakkuuksien hankintaan tähtäävät suunnitelmat kannattaa suunnitella 12 kuukauden aikajaksoille. 4 ja 6 kuukauden aikajaksoille tehtävät markkinointisuunnitelmat soveltuvat liiketoimintaan, joissa on kausi- ja sesonkikohtaisia vaihteluita.
Ota yhteyttä, niin keskustellaan tarkemmin tavoitteistasi ja millaisella, juuri sinun yrityksesi liiketoimintastrategiaan sopivalla suunnitelmalla kannattaisi lähteä liikkeelle. Markkinointisuunnitelmaan sisältyy myös määrittely siitä, millä tavalla markkinointisuunnitelman pohjana olevien tavoitteiden saavuttaminen mitataan toteutettavalla aikajaksolla.
Tavoitteena on yhden tuotteen, palvelun, tuoteryhmän tai palvelukokonaisuuden markkinointi 3 kuukauden, 4 kuukauden tai 6 kuukauden aikajaksolla, tai yrityksen tunnettuuden tai asiakkuuksien määrän kasvattamisen 12 kuukauden aikajaksolla. Markkinointiin käyttämäsi budjetti on 10-20t€.
Sinulle on jo rakennettu 1-tason markkinointisuunnitelma, joka pitää päivittää seuraavalle aikajaksolle.
Tavoitteena on yhden tuotteen, palvelun, tuoteryhmän tai palvelukokonaisuuden markkinointi 3 kuukauden, 4 kuukauden tai 6 kuukauden aikajaksolla, tai yrityksen tunnettuuden tai asiakkuuksien määrän kasvattamisen 12 kuukauden aikajaksolla. Markkinointiin käyttämäsi budjetti on 20-50t€.
Sinulle on jo rakennettu 2-tason markkinointisuunnitelma, joka pitää päivittää seuraavalle aikajaksolle.
Tavoitteena on yhden laajemman kokonaisuuden markkinointi tai markkinointipanostuksesi ovat suuremmat. Suunnittelua varten käydään 2 tunnin keskustelu/kokous (300 €, vähennetään lopullisesta kokonaishinnasta mikäli suunnitelmaa lähdetään rakentamaan), jonka aikana saadaan käytyä kokonaisuus läpi ja sille voidaan määrittää laajuus ja kustannus.
Hinnat on ilmoitettu ilman arvonlisäveroa.