fbpx

Miten verkkomainonta toimii?

Verkossa on useita erilaisia mainosympäristöjä. Niillä on erilaisia käyttötarkoituksia ja niissä toimivat hyvin erilaiset mainossisällöt ja mainostyypit. Yksi mainostyyppi sopii paremmin pitkäaikaiseen asiakas- ja vierailijamäärien kasvattamiseen kun taas toinen toimii lyhyenä kampanjana paremmin. Erilaisia mainostyyppejä ja tapoja hyödyntää niitä on lukuisia, ja sekä mainosympäristöt että mainostyypit kehittyvät jatkuvasti. Kasvukulma auttaa sinua valitsemaan yrityksellesi parhaat ja sopivimmat vaihtoehdot.

Google Ads

Suurin, ja ehkä myös kaunein ja tehokkain mainosympäristö on Google Ads, entiseltä nimeltään Google Adwords. Google Ads -mainosympäristössä hallitaan kaikkea Googlen omassa verkostossa ja yhteistyökumppanien verkossa tapahtuvaa mainontaa. Ympäristö on kehittynyt jatkuvasti enemmän tekoäly- ja automaatio-ohjatuksi, ja usein onnistunut mainonta on enemmän kiinni ympäristön hallinnasta kuin luovasta mainoksesta. Google Ads -ympäristössä voidaan tehdä:

  • Hakusanamainontaa, joka näkyy Googlen hakutulosten yhteydessä
  • Bannerimainontaa (Display-mainontaa), joka näkyy Googlen omilla ja Googlen kumppanien verkkosivuilla – kumppaniverkostoon kuuluu miljoonia sivustoja ja myös suomalaisia suuria sivustoja
  • Videomainontaa YouTube-palvelussa ja/tai Googlen kumppanisivustoilla

Google Ads taipuu todella monenlaisiin mainonnan strategioihin, mutta olen koonnut alle oleellisia, joista kannattaa aloittaa ennen kuin menee syvään päähän. Keep it simple.

Hakusanamainonta

Google Adsin hakusanamainonta sopii pitkäaikaiseen kävijämäärän kasvattamiseen ja niiden asiakkaiden tavoittamiseen, jotka tietävät jo tuotteesta tai palvelusta (ei välttämättä sinun yrityksesi), ja etsivät siitä tietoa. Tai heillä on ongelma, johon he etsivät vastausta. Hakusanamainonta toimii sitä paremmin, mitä paremmassa kunnossa verkkosivuston sisällöt ovat. Sisältöön kannattaakin panostaa ensin, ja sitten tukea löydettävyyttä jatkuvalla hakusanamainonnalla.

Aloituspaketti, 690 €

Sisältää Google Ads -mainostilin perustamisen ja adaptoituvan hakusanakampanjan yleisimmillä, yrityksellesi kaupallisilla hakusanoilla.

Kertakustannus, 690 €

Jos yritykselläsi ei ole Google Ads -tiliä, aloituspaketti sisältää sen avaamisen. Lisäksi toteutetaan Googlen muokkautuvaan hakusanamainontaan perustuva hakusanakampanja, joka tukee verkkosivustosi luonnollista kävijä-/asiakasliikennettä.

Ylläpitopaketti, 40 € / kk

12 kk sopimus, yhteensä 480 €.
Sisältää:
  • Google Ads -mainostilin hallinta
  • Virhetilanteisiin reagointi
  • Tulosten raportointi 6 kk välein
  • Kampanjan kuntotarkastus 2 kertaa vuodessa (sisältää nopeat korjaustoimenpiteet, max. ½ h per tarkastus)

Veloitetaan kauden alussa

Ylläpito ei ole pakollinen, mutta sillä voit varmistaa, että tilisi virhetilanteisiin reagoidaan ja kampanjan toimivuus tarkastetaan 4 kk ja 8 kk kohdalla.

Voit myös hoitaa tilisi ylläpidon itse, mikäli perehdyt Google Ads -ympäristöön.

Google veloittaa mainoskulut sovitun panostuksen mukaan asiakkaan luottokortilta (kuukausittain).

Banneri/Display -mainonta

Google Adsin bannerimainonta sopii sekä pitkäaikaiseen tunnettuuden kasvattamiseen, että lyhyempiin, esim. 1 kuukauden mittaisiin kampanjoihin (kesäkampanja, syyskampanja, joulukampanja, jne.). Bannerimainonnan toimivuus ei ole samalla tavalla riippuvainen verkkosivuston sisällön laadusta, mutta toki on aika oleellista, että asiakas löytää sivuilta sen, mitä bannerissa mainostetaan. Valitse jatkuva mainonta, kampanjamainonta tai molemmat. Itse suosin mallia, jossa perusnäkyvyyttä kasvatetaan pienemmällä mainospanostuksella jatkuvasti ja ajoittain kasvatetaan myyntiä kuukausi- tai kausikampanjoilla.

Aloituspaketti, 690 €

Sisältää Google Ads -mainostilin perustamisen ja adaptoituvan mainosbannerikampanjan tai 6 eri kokoista banneria, joilla mainostetaan yritystä tai jatkuvasti saatavilla olevia palveluita tai tuotteita.

Kertakustannus, 690 €

Jos yritykselläsi ei ole Google Ads -tiliä, aloituspaketti sisältää sen avaamisen. Lisäksi toteutetaan Googlen muokkautuvaan bannerimainontaan perustuva jatkuva kampanja, joka tukee verkkosivustosi luonnollista kävijä-/asiakasliikennettä ja yrityksen, palvelun tai tuotteen tunnettuutta.

Ylläpitopaketti, 40 € / kk

12 kk sopimus, yhteensä 480 €.
Sisältää:
  • Google Ads -mainostilin hallinta
  • Virhetilanteisiin reagointi
  • Tulosten raportointi 6 kk välein
  • Kampanjan kuntotarkastus 2 kertaa vuodessa (sisältää nopeat korjaustoimenpiteet, max. ½ h per tarkastus)

Veloitetaan kauden alussa

Ylläpito ei ole pakollinen, mutta sillä voit varmistaa, että tilisi virhetilanteisiin reagoidaan ja kampanjan toimivuus tarkastetaan 4 kk ja 8 kk kohdalla.

Voit myös hoitaa tilisi ylläpidon itse, mikäli perehdyt Google Ads -ympäristöön.

Kampanja, 690 €

Olemassa olevalle Google Ads -tilille.
Sisältää:
  • Yksi kampanjamateriaali, kohdistus ja ajastus
  • Adaptoituva mainosbannerikampanja tai 6 eri kokoista banneria
  • Tulosten raportointi kampanjan päätyttyä

Kertakustannus, 690 €

Kampanjan kestoksi suosittelen vähintään 1 kuukautta ja enintään 3 kuukautta. Jos kampanjaan tulee virhetilanne, se korjataan. Sisältöön tehtävät muokkaukset ovat sama asia kuin uuden kampanjan toteutus, ja tällöin kampanjan rakennus veloitetaan uudelleen. Kun kampanja on päättynyt, saat raportin sen tuloksista.

Google veloittaa mainoskulut sovitun panostuksen mukaan asiakkaan luottokortilta (kuukausittain).

Videomainonta YouTubessa tai sivustoverkostossa

Videomainonnan toteuttaminen YouTubessa ja sivustoverkostossa on hieman monimuotoisempi ja haastavampi kokonaisuus. Muttei toki mahdotonta. Videomainontaan tarvitaan kuitenkin olemassa oleva tai erikseen toteutettava video. Siksi en ole tehnyt videomainonnalle erillisiä paketteja, vaan mieluummin keskustelen ensin tarkemmin siitä, mitä haluaisit videomainonnalla saavuttaa. Ota siis yhteyttä.

Facebook ja Instagram -mainonta

Facebook- ja Instagram-mainonta ja varsinkin niiden pohjana toimiva mainosalusta muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti – mahdollisuuksia erilaiselle mainonnalle on valtava määrä. Siksi alla on vain aloituspaketti ja yksittäisen yksinkertaisen kampanjan luonti, joilla pääset alkuun. Jos et löydä yrityksellesi sopivaa pakettia alta, ota yhteyttä ja kerro mitä haluaisit Facebook- tai Instagram-mainonnalla saavuttaa. Facebook- ja Instagram-mainonta tehdään Facebook Business -mainostilin kautta, mikä on eri asia kuin Facebookin käyttäjätili tai yrityssivu.

Aloituspaketti, 690 €

Sisältää Facebook -tilin ja mainostilin perustamisen sekä yrityksen Facebook-sivun määrittelyn.

Kertakustannus, 690 €

Aloituspaketissa perustetaan Facebookiin yrityksellesi yritys-, yhteisö- tai palvelusivu riippuen yrityksesi liiketoiminnasta. Samalla luodaan Facebook Business -tili ja siihen liittyvä mainostili. Halutessasi voidaan myös luoda ns. seurantapikseli ja toimittaa se asennettavaksi yrityksesi verkkosivuille. Jos sivustosi on Gooderin tekemä, asennetaan pikseli sivustolle osana ylläpitoa (edellyttää ylläpitosopimusta).

Kampanja, 690 €

Olemassa olevalle Facebook Business -mainostilille (myös IG-mainonta).
Sisältää:
  • Yksi kampanjamateriaali, kohdistus ja ajastus
  • Sisältömainos, karusellimainos, tai mikä tahansa muu Facebookin tai Instagramin mainostyyppi - videomainonta edellyttää erikseen ostettua videomainosta, mutta saat myös sen tarvittaessa Gooderin kautta.
  • Tulosten raportointi kampanjan päätyttyä

Kertakustannus, 690 €

Kampanjan kesto voi olla lyhytaikainen, esim. 1 viikko, tai kampanja voi olla pidempiaikainen, vaikkapa yrityksesi jatkuva brändimainos. Kampanjassa varmistetaan, että mainos alkaa pyöriä normaalisti. Jos kampanjaan tarvitaan muutoksia, voit olla yhteydessä Gooderiin. Sisältöön tehtävät muokkaukset ovat sama asia kuin uuden kampanjan toteutus, ja tällöin kampanjan rakennus veloitetaan uudelleen. Kun lyhytaikainen kampanja on päättynyt, saat raportin sen tuloksista, pitkäaikaisemmassa kampanjassa saat opastuksen, miten voit itse tutkia kampanjan tuloksia tai tehdä siihen muokkauksia.

Facebook veloittaa FB- ja IG-mainoskulut sovitun panostuksen mukaan asiakkaan luottokortilta (laskutusväli riippuu kampanjan asetuksista).

LinkedIn -mainonta

Toimivin markkinointi LinkedIn-palvelussa on pääosin sisältöjen kautta toteutettavaa yrityksen viestintää, työnantajakuvan rakentamista tai avointen työpaikkojen ilmoittamista. Yrityksen viestiä voi kuitenkin tehostaa erilaisten tuotesivujen ja ns. Showcase-sivujen avulla. Lisäksi “Linkkarissa” voi toteuttaa julkaisujen mainontaa, eli “boostaamista” tai toteuttaa julkaisujen kaltaisia mainoksia, jotka eivät näy itse yrityksen LinkedIn-sivulla. LinkedIn on B2B ja B2E (business-to-employee) viestinnän ja markkinoinnin kanava, jossa mainonta on kalliimpaa kuin muissa, enemmän kuluttajamarkkinointiin keskittyneissä kanavissa. LinkedIn mahdollistaa monenlaisten markkinointi- ja mainostoimenpiteiden toteuttamisen, alla muutama paketti, jolla yrityksesi pääsee liikkeelle.

Aloituspaketti, 690 €

Sisältää LinkedIn -sivun ja mainostilin perustamisen.

Kertakustannus, 690 €

Aloituspaketissa perustetaan LinkedIniin yrityksellesi yrityssivu. Samalla luodaan siihen liittyvä mainostili. Halutessasi voidaan myös luoda ns. seurantapikseli ja toimittaa se asennettavaksi yrityksesi verkkosivuille. Jos sivustosi on Gooderin tekemä, asennetaan pikseli sivustolle osana ylläpitoa (edellyttää ylläpitosopimusta).

Kampanja, 690 €

Olemassa olevalle LinkedIn -yrityssivulle. Mainostili avataan tarvittaessa. Sisältää:
  • Yksi kampanjamateriaali, kohdistus ja ajastus
  • Sisältömainos, karusellimainos, tai mikä tahansa muu LinkedInin mainostyyppi - videomainonta edellyttää erikseen ostettua videomainosta, mutta saat myös sen tarvittaessa Gooderin kautta.
  • Tulosten raportointi kampanjan päätyttyä

Kertakustannus, 690 €

Kampanjan kesto voi olla lyhytaikainen, esim. 1 viikko, tai kampanja voi olla pidempiaikainen, vaikkapa yrityksesi jatkuva brändimainos. Kampanjassa varmistetaan, että mainos alkaa pyöriä normaalisti. Jos kampanjaan tarvitaan muutoksia, voit olla yhteydessä Gooderiin. Sisältöön tehtävät muokkaukset ovat sama asia kuin uuden kampanjan toteutus, ja tällöin kampanjan rakennus veloitetaan uudelleen. Kun lyhytaikainen kampanja on päättynyt, saat raportin sen tuloksista, pitkäaikaisemmassa kampanjassa saat opastuksen, miten voit itse tutkia kampanjan tuloksia tai tehdä siihen muokkauksia.

Showcase -sivu, 490 €

Olemassa olevan LinkedIn -yrityssivun yhteyteen. Sisältää:
  • Showcase-sivun avaaminen
  • Showcase-sivun kuvaus
  • Opastus Showcase-sivulla julkaisemiseen

Kertakustannus, 490 €

Showcase-sivu voidaan toteuttaa, jos halutaan korostaa jotain tiettyä liiketoiminnan aluetta tai viestiä jostain tietystä tuotteesta tai palvelusta. Showcase-sivu ei ole kampanja, vaan lisäsivu LinkedInin yrityssivun alle, jolla voidaan julkaista tarkempaa aiheeseen liittyvää sisältöä. Esimerkkinä vaikkapa tuotekehitysosaston, tapahtuman tai työpaikkojen julkaisu omassa kanavassaan.

Tämä verkkosivu käyttää evästeitä ja tallentaa sivustoon liittyvää selaustietoa. Klikkaamalla "Ymmärrän" tai jatkamalla sivuston selaamista hyväksyt sivuston käyttöehdot, evästeet ja selaustiedon hyödyntämisen.