Verkossa on useita erilaisia mainosympäristöjä. Niillä on erilaisia käyttötarkoituksia ja niissä toimivat hyvin erilaiset mainossisällöt ja mainostyypit. Yksi mainostyyppi sopii paremmin pitkäaikaiseen asiakas- ja vierailijamäärien kasvattamiseen kun taas toinen toimii lyhyenä kampanjana paremmin. Erilaisia mainostyyppejä ja tapoja hyödyntää niitä on lukuisia, ja sekä mainosympäristöt että mainostyypit kehittyvät jatkuvasti. Kasvukulma auttaa sinua valitsemaan yrityksellesi parhaat ja sopivimmat vaihtoehdot.
Suurin, ja ehkä myös kaunein ja tehokkain mainosympäristö on Google Ads, entiseltä nimeltään Google Adwords. Google Ads -mainosympäristössä hallitaan kaikkea Googlen omassa verkostossa ja yhteistyökumppanien verkossa tapahtuvaa mainontaa. Ympäristö on kehittynyt jatkuvasti enemmän tekoäly- ja automaatio-ohjatuksi, ja usein onnistunut mainonta on enemmän kiinni ympäristön hallinnasta kuin luovasta mainoksesta. Google Ads -ympäristössä voidaan tehdä:
Google Ads taipuu todella monenlaisiin mainonnan strategioihin, mutta olen koonnut alle oleellisia, joista kannattaa aloittaa ennen kuin menee syvään päähän. Keep it simple.
Google Adsin hakusanamainonta sopii pitkäaikaiseen kävijämäärän kasvattamiseen ja niiden asiakkaiden tavoittamiseen, jotka tietävät jo tuotteesta tai palvelusta (ei välttämättä sinun yrityksesi), ja etsivät siitä tietoa. Tai heillä on ongelma, johon he etsivät vastausta. Hakusanamainonta toimii sitä paremmin, mitä paremmassa kunnossa verkkosivuston sisällöt ovat. Sisältöön kannattaakin panostaa ensin, ja sitten tukea löydettävyyttä jatkuvalla hakusanamainonnalla.
Google veloittaa mainoskulut sovitun panostuksen mukaan asiakkaan luottokortilta (kuukausittain).
Google Adsin bannerimainonta sopii sekä pitkäaikaiseen tunnettuuden kasvattamiseen, että lyhyempiin, esim. 1 kuukauden mittaisiin kampanjoihin (kesäkampanja, syyskampanja, joulukampanja, jne.). Bannerimainonnan toimivuus ei ole samalla tavalla riippuvainen verkkosivuston sisällön laadusta, mutta toki on aika oleellista, että asiakas löytää sivuilta sen, mitä bannerissa mainostetaan. Valitse jatkuva mainonta, kampanjamainonta tai molemmat. Itse suosin mallia, jossa perusnäkyvyyttä kasvatetaan pienemmällä mainospanostuksella jatkuvasti ja ajoittain kasvatetaan myyntiä kuukausi- tai kausikampanjoilla.
Google veloittaa mainoskulut sovitun panostuksen mukaan asiakkaan luottokortilta (kuukausittain).
Videomainonnan toteuttaminen YouTubessa ja sivustoverkostossa on hieman monimuotoisempi ja haastavampi kokonaisuus. Muttei toki mahdotonta. Videomainontaan tarvitaan kuitenkin olemassa oleva tai erikseen toteutettava video. Siksi en ole tehnyt videomainonnalle erillisiä paketteja, vaan mieluummin keskustelen ensin tarkemmin siitä, mitä haluaisit videomainonnalla saavuttaa. Ota siis yhteyttä.
Facebook- ja Instagram-mainonta ja varsinkin niiden pohjana toimiva mainosalusta muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti – mahdollisuuksia erilaiselle mainonnalle on valtava määrä. Siksi alla on vain aloituspaketti ja yksittäisen yksinkertaisen kampanjan luonti, joilla pääset alkuun. Jos et löydä yrityksellesi sopivaa pakettia alta, ota yhteyttä ja kerro mitä haluaisit Facebook- tai Instagram-mainonnalla saavuttaa. Facebook- ja Instagram-mainonta tehdään Facebook Business -mainostilin kautta, mikä on eri asia kuin Facebookin käyttäjätili tai yrityssivu.
Facebook veloittaa FB- ja IG-mainoskulut sovitun panostuksen mukaan asiakkaan luottokortilta (laskutusväli riippuu kampanjan asetuksista).
Toimivin markkinointi LinkedIn-palvelussa on pääosin sisältöjen kautta toteutettavaa yrityksen viestintää, työnantajakuvan rakentamista tai avointen työpaikkojen ilmoittamista. Yrityksen viestiä voi kuitenkin tehostaa erilaisten tuotesivujen ja ns. Showcase-sivujen avulla. Lisäksi “Linkkarissa” voi toteuttaa julkaisujen mainontaa, eli “boostaamista” tai toteuttaa julkaisujen kaltaisia mainoksia, jotka eivät näy itse yrityksen LinkedIn-sivulla. LinkedIn on B2B ja B2E (business-to-employee) viestinnän ja markkinoinnin kanava, jossa mainonta on kalliimpaa kuin muissa, enemmän kuluttajamarkkinointiin keskittyneissä kanavissa. LinkedIn mahdollistaa monenlaisten markkinointi- ja mainostoimenpiteiden toteuttamisen, alla muutama paketti, jolla yrityksesi pääsee liikkeelle.