fbpx

Sähköposti­markkinointi ja markkinoinnin automaatio

Sähköpostimarkkinointi on edelleen yksi hyvin toimiva digitaalisen markkinoinnin muoto, vaikka se kärsiikin jonkin verran roskapostin massasta, jota liikkuu globaalisti valtavia määriä. Siksi onkin, ja on aina ollut, todella tärkeää huolehtia siitä, että ihmiset ja asiakkaat, joille lähetät sähköpostia, ovat tietoisia, miksi sitä heille lähetät. Kaikki henkilödataan pohjautuva markkinointi, mainonta ja viestintä on GDPR:n julkaisun jälkeen ollut entistäkin enemmän seurannan kohteena, joten on syytä varmistaa, että käytetyt lähetys- ja asiakastietorekisterit ovat lakien ja hyvän toimintatavan mukaisia. Kun näin on, ja sisällöt on mietitty asiakasta palvelevista lähtökohdista, asiakkaiden lähestyminen sähköpostitse on hyvä tapa viestiä ja mainostaa.

Entä sitten markkinoinnin automaatio?

Markkinoinnin automaatioon keskittyvien järjestelmien saapuminen markkinoille on ollut todella vilkasta, mutta automaatiota on markkinoinnissa ja viestinnässä tehty ennenkin. Aiemmin CRM- ja ERP-järjestelmien yhteyteen on ohjelmoitu räätälöityjä sovelluksia, jotka ovat vähentäneet henkilökunnan ja asiakaspalvelun tarvetta muistaa ja lähettää järjestelmällisesti tehtäviä muistutuksia, tiedotteita tai ohjeistuksia. Markkinoinnin automaatiojärjestelmien tuoma suurin muutos on ollut niiden laajentuminen osaksi verkkosivustoja ja -palveluja, joiden avulla asiakkaiden ja sivustoilla vierailleiden henkilöiden seuranta on kehittynyt. Kasvukulmalta saat apua markkinoinnin automaatioiden suunnittelussa ja toteutuksessa, oli järjestelmä tai SaaS-sovellus sitten mikä tahansa. Tässä kuitenkin esimerkkejä sähköpostimarkkinointiin käytettävistä markkinoinnin automaatioympäristöistä:

  • Mailchimp; yksi suosituimmista sähköpostimarkkinoinnin työkaluista, jolla on mahdollista toteuttaa myös erilaisia automatisoituja viestejä, jotka pohjautuvat joko ajastukseen tai erilaisten koukkujen (webhooks) laukaisemiin toimenpiteitiin.
  • HubSpot; tarjoaa kattavan, joskin hintavan, markkinointialustan, joka sisältää sähköpostimarkkinoinnin lisäksi muita markkinoinnin työkaluja, kuten sosiaalisen median hallinnan, verkkosivuston analytiikan ja asiakassuhteiden hallinnan eli CRM:n.
  • Brevo (entinen Sendinblue); on Mailchimpin tapaan vaihtoehto sähköpostimarkkinoinnille, mutta se sisältää myös muita markkinointityökaluja, kuten tekstiviestimarkkinoinnin
  • Campaign Monitor; sisältää monipuolisia työkaluja sähköpostimarkkinointiin, joka sisältää mukautettavia malleja, automaatioita ja kattavan analytiikan kampanjoiden suorituskyvyn seuraamiseen

Haluatko ottaa käyttöön sähköpostimarkkinointi- tai markkinoinin automaatiojärjestelmän? Kasvukulma auttaa käyttöönotossa, markkinointiviestien ja viestinnän suunnittelussa sekä automaatiopolkujen kehittämisessä.

Tämä verkkosivu käyttää evästeitä ja tallentaa sivustoon liittyvää selaustietoa. Klikkaamalla "Ymmärrän" tai jatkamalla sivuston selaamista hyväksyt sivuston käyttöehdot, evästeet ja selaustiedon hyödyntämisen.