fbpx

Viestintästrategia ja -suunnittelu

Viestintästrategia pohjautuu yrityksen liiketoimintasuunnitelmaan ja -strategiaan, ja kertoo, miten viestinnän toimintamallit, työkalut ja toimenpiteet auttavat saavuttamaan asetetut tavoitteet ja oikeat kohderyhmät. Viestintästrategia ottaa myös kantaa siihen, millä tavalla viestinnän tuloksia mitataan ja millaisia resursseja tarvitaan toimenpiteiden toteuttamiseksi, työkalujen hankintaan ja ylläpitoon sekä kokonaisuuden johtamiseen.

Viestinnän strategia yhdistää mitattavan viestinnän liiketoiminnan tavoitteisiin (tunnettuus, liiketoiminta-alueiden kehittyminen, toiminnan vaikuttavuus, asiakaskokemus) ja sitoo toimenpiteet ja suunnitelmat liiketoimintastrategiaan. Tämä onnistuu vain silloin, kun liiketoimintastrategia ja -suunnitelma ovat selkeitä ja viestintästrategian suunnittelijalla on ymmärrys ja osaaminen siitä, miten luodaan liiketoimintaan aidosti vaikuttavaa viestintää oikeita kanavia, kontakteja, aihekokonaisuuksia ja sisältöjä hyödyntäen.

Viestintästrategiaa ei rakenneta tyhjiössä, vaan se sisältää keskusteluja yrityksen johdon, työntekijöiden, tavoiteltavan kohderyhmän ja muiden sidosryhmien kanssa ja siihen vaikuttavat monet liiketoiminnan lainalaisuudet ja valinnat, kuten vaikkapa ala ja ympäristö, jolla yritys toimii.

Viestintä­strategia

  • Strategia, koko 1 3500 €

    Yrityksen liikevaihtoluokka on 200-500t€, ja se toimii kuluttajakaupassa-/vähittäismyynnissä tai myy tuotteitaan ja palvelujaan yrityksille joko tuottamalla tai jälleenmyymällä tuotteita tai palveluita. Viestintästrategian rakentaminen tässä kokoluokassa on noin 3-6 kuukauden mittainen projekti, jonka toteuttamisesta ja sisällöstä sovitaan erillisessä noin 4 tunnin suunnittelukokouksessa.

  • Strategia, koko 2 5500 €

    Yrityksen liikevaihtoluokka on 500t€-2m€, ja se toimii kuluttajakaupassa-/vähittäismyynnissä tai myy tuotteitaan ja palvelujaan yrityksille joko tuottamalla tai jälleenmyymällä tuotteita tai palveluita. Viestintästrategian rakentaminen tässä kokoluokassa on noin 3-6 kuukauden mittainen projekti, jonka toteuttamisesta ja sisällöstä sovitaan erillisessä noin 4 tunnin suunnittelukokouksessa.

  • Strategia, räätälöity Ota yhteyttä

    Yrityksen kokoluokka on suurempi kuin 2m€, tai kokonaisuus on erilainen kuin kahdessa määritellyssä kokoluokassa. Viestintästrategian rakentamisesta ja sen toteuttamisesta ja tavoitteista keskustellaan erillisessä noin 4 tunnin suunnittelukokouksessa (500 €, vähennetään lopullisesta kokonaisuudesta, mikäli viestintästrategiaa lähdetään rakentamaan).

    Hinnat on ilmoitettu ilman arvonlisäveroa.

Viestintäsuunnitelma

Onko yritykselläsi jo viestintästrategia, ja tarvitset konkreettisten toimenpiteiden suunnittelun aikataulutuksineen halutulle ajanjaksolle (esimerkiksi 3 kk, 4 kk, 6 kk, 12 kk). Viestintäsuunnitelma voidaan tehdä yritykselle, aihealueelle tai erikseen määritettyjen tavoitteiden mukaan. Painotukset ja käytettävät kanavat sekä panostukset vaihtelevat riippuen siitä, minkä laajuinen kokonaisuus on, mitä medioita lähestytään, millä aikajaksolla viestintäkokonaisuus toteutetaan ja ennenkaikkea, mitä toteutettavan viestinnän tavoitteet ovat.

Miten valita oikea aikajakso? Onnistunutta viestintää voidaan mitata joissain tapauksissa viestin tai aiheen näkyvyydellä, median yhteydenotoilla, ansaitun median mittareilla tai erikseen kerättävällä palautteella. Tällöin aikajaksoiksi sopivat 3 kk, 4 kk tai 6 kk. Viestinnän ollessa laajempaa yritykseen tai suurempaan aihealueeseen liittyvää, on viestinnän vaikuttavuuden mittaaminen pidempiaikaista. Tällöin on suositeltavaa tehdä myös suunnitelma pidemmälle aikajaksolle.

Ota yhteyttä, niin keskustellaan tarkemmin tavoitteistasi ja millaisella, juuri sinun yrityksesi liiketoimintastrategiaan sopivalla suunnitelmalla kannattaisi lähteä liikkeelle. Viestintäsuunnitelmaan sisältyy myös määrittely siitä, millä tavalla suunnitelman pohjana olevien tavoitteiden saavuttaminen mitataan toteutettavalla aikajaksolla.

  • Suunnitelma 1 - rakentaminen 2500 €

    Tavoitteena on yhden aihealueen tai kokonaisuuden viestintä 3 kuukauden, 4 kuukauden tai 6 kuukauden aikajaksolla.

  • Suunnitelma 1 - päivitys 1500 €

    Sinulle on jo rakennettu 1-tason viestintäsuunnitelma, joka pitää päivittää seuraavalle aikajaksolle.

  • Suunnitelma 2 - rakentaminen 3500 €

    Tavoitteena on laajemman kokonaisuuden viestintä 3 kuukauden, 4 kuukauden tai 6 kuukauden aikajaksolla, tai yrityksen tunnettuuden tai vaikuttavuuden, tai aihealueen tunnettuuden ja näkyvyyden kasvattaminen 12 kuukauden aikajaksolla.

  • Suunnitelma 2 - päivitys 2500 €

    Sinulle on jo rakennettu 2-tason viestintäsuunnitelma, joka pitää päivittää seuraavalle aikajaksolle.

  • Suunnitelma X - räätälöity kokonaisuus Ota yhteyttä

    Tavoitteena on yhden laajemman kokonaisuuden viestintä tai edellä määritellyt kokonaisuudet (1/2) eivät sovellu tavoitteidesi saavuttamiseen. Suunnittelua varten käydään 2 tunnin keskustelu/kokous (300 €, vähennetään lopullisesta kokonaishinnasta mikäli suunnitelmaa lähdetään rakentamaan), jonka aikana saadaan käytyä kokonaisuus läpi ja sille voidaan määrittää laajuus ja kustannus.

    Hinnat on ilmoitettu ilman arvonlisäveroa.

Tämä verkkosivu käyttää evästeitä ja tallentaa sivustoon liittyvää selaustietoa. Klikkaamalla "Ymmärrän" tai jatkamalla sivuston selaamista hyväksyt sivuston käyttöehdot, evästeet ja selaustiedon hyödyntämisen.