Mikä on Kasvukulman tavoite?

Tarina minusta, yrityksestäni ja kasvusta

Nimeni on Jari Lindholm ja asun Lempäälässä. Voin auttaa yritystäsi saamaan lisää asiakkaita ja pitämään paremmin yhteyttä jo olemassa oleviin asiakkaisiisi. Mistä Kasvukulma sai alkunsa ja nimensä? Kuka olen? Mikä on Kasvukulman, ja samalla itseni tavoite?

Kasvu on edellytys menestyvälle liiketoiminnalle. Jos yritys ei kasva samalla kun markkinassa muut toimijat kasvavat, tarkoittaa se käytännössä sitä, että yritys pienenee. Se merkitsee liikevaihdon vähenemistä, ja koska tulosta voi tehdä vain pienentämällä kuluja tai kasvattamalla liikevaihtoa, on yhtälö lopulta helppo. Liikevaihtoa pitää kasvattaa tai kuluja karsia. Kulujen karsinta saattaa tuoda lyhyellä aikavälillä helpotusta, mutta pidemmällä aikavälillä yrityksen ja sen henkilöstön tilanne kurjistuu. Parhaat osaajat siirtyvät yrityksiin, joissa työn teko on mukavampaa ja edessä on helposti ilkeä kierre. On siis paljon miellyttävämpää kasvaa, optimoida kuluja niin, että voittoprosentti paranee, ja samalla huolehtia omien työntekijöiden hyvinvoinnista.

Mitä on kasvu? Kasvu ei ole vain liikevaihdon kasvua, vaikka se on näkyvin kasvun ilmentymä, vaan kasvua voi lähestyä monesta eri kulmasta. Se voi tarkoittaa uusia asiakasryhmiä, uusia toimipisteitä ja uutta osaamista. Tai uudenlaisen toimintamallin, vaikkapa vastuullisemman, kehittämistä, mikä taas vakauttaa yrityksen osuutta markkinasta ja saa asiakkaat sitoutumaan asiointiin ja yhteistyöhön haastavinakin aikoina.

Olen toiminut markkinoinnin tehtävissä jo yli 20 vuotta tekijänä, suunnittelijana ja johtajana. Markkinoinnin tärkein tehtävä on tuoda uusia asiakkaita ja auttaa palvelemaan nykyisiä asiakkaita. Eli voisi sanoa, että markkinointi on yhdessä myynnin kanssa tärkeimpiä kasvun tekijöitä.

Minulla on pitkä kokemus perinteisten markkinoinnin keinojen ja viimeisimpien digitaalisen markkinoinnin tekniikoiden ja ympäristöjen hyödyntämisestä. Olen kokeillut, onnistunut ja epäonnistunut. Kuitenkin lopputulos on jokaisessa yrityksessä, jossa olen johtanut markkinointia tai liiketoiminnan kehitystä, ollut aina sama – kasvava yritys. 

Markkinointi, kuten kaikki muukin yritystoiminta, perustuu lopulta luottamukseen. Työkaluja ja kulmia luottamuksen ja kasvun rakentamiseen on monia. Uusin ja kiiltävin ei aina ole paras, joskus taas on. Olen tehnyt markkinointia lähes nollabudjetilla ja enimmillään käyttänyt markkinointiin yli 5 miljoonaa euroa vuodessa. Asiakaskohderyhmät ovat olleet sekä kuluttajia (B2C) että yrityspäättäjiä (B2B).

Olen toiminut markkinoinnissa pitkään, mutta minua on aina vaivannut se, että suomalaisen kansantalouden perusta, pienet ja keskisuuret yritykset ja yrittäjät, eivät saa osaavaa apua markkinointiin, eivät uskalla kysyä tai eivät tiedä mikä erottaa pätevän tekijän niistä, joilla on iso ääni mutta vähän osaamista.

Perustin Kasvukulman, koska haluan auttaa juuri näitä yrityksiä ja yrittäjiä tekemään parempaa ja hyödyllisempää markkinointia, joka kasvattaa yritystä ja lisää hyvinvointia. Ota yhteyttä, tehdään yhdessä yrityksestäsi menestystarina.

Urallani olen työskennellyt autoalalla kuluttaja- ja yritysmyynnissä ja -markkinoinnissa, rakentanut yli 80 hengen menestyvän digitaalisen markkinoinnin tuotanto-osaston ja tehnyt vientimarkkinointia Pohjoismaissa, USA:ssa, Euroopassa ja maailmanlaajuisesti teknologiayrityksessä. Mukaan mahtuu myös 10 vuoden sivutoiminen yrittäjyys, jonka aikana rakensin verkkokauppoja ja -sivustoja, konsultoin useiden eri alojen yrityksiä ja yrittäjiä markkinoinnissa ja paljon muuta.

Voit tutustua tarkemmin minuun, osaamiseeni ja työhistoriaani LinkedInissä.

Tämä verkkosivu käyttää evästeitä ja tallentaa sivustoon liittyvää selaustietoa. Klikkaamalla "Ymmärrän" tai jatkamalla sivuston selaamista hyväksyt sivuston käyttöehdot, evästeet ja selaustiedon hyödyntämisen.