fbpx

Herätys Suomi. Edistämme teknologiaa ja tiedettä. Miksei markkinointia?

Törmäsin hetki sitten Facebookin MarkkinointiKollektiivin ryhmässä Purasen Teron päivitykseen, jossa oli alla oleva kuva. Briteissä alle 1/4 markkinoinnin tehtävissä toimivista ihmisistä omaa markkinoinnin koulutuksen. Teron pohdinta jatkui sillä, mikäköhän tilanne on Suomessa. Muistin samantien LinkedIniin joitakin vuosia sitten kirjoittamani artikkelin, joka englanniksi sieltä Linkkarin kätköistä algoritmin piilottamana löytyy. Vasta viime aikoina on julkistettu selkeitä markkinointiin pohjaavia koulutuksia, ja itsekin opiskelen parhaillaan markkinointiin keskittyvää MBA-tutkintoa, joten jonkin verran kehitystä lienee tapahtunut.

Olen sitä mieltä, että Suomessa tilanne on samankaltainen. Markkinoinnin ja viestinnän arvostuksessa on tekemistä. Lisäksi markkinointi ei ole oma aihealueensa, vaan sisältyy Suomessa kaupallisen alan tutkintojen kirjavaan joukkoon. Miksi vieläkään ei ole olemassa “diplomimarkkinoijaa”?

Sitten itse artikkeliin:

Olin juuri lähdössä kotoa viikoittaiselle pyöräilylenkilleni, kun taivas repesi kaatosateeseen, mikä ei ole yllättävää Suomessa. Koska en ollut innostunut saamaan kylmää suihkua – tiedän, en ole oikea pyöräilijä – päätin suunnata kotikuntosalille ja polkea hieman crosstrainerilla. Käynnistin television ja satuin törmäämään mielenkiintoiseen dokumenttiin eräältä kiehtovalta mieheltä, molekyylibiologi ja professori Howy Jabobsilta. Englanninkielisen pilotin voi katsoa täältä. Mikä kokemus! Dokumentti esittelee suomalaisia innovaatioita ja kuinka suomalaiset voivat palauttaa vaurautensa mobiilisektorin romahduksen jälkeen käyttäen sitä, mitä me teemme ja tiedämme parhaiten – metsää ja puuta. Täytyy sanoa, että tämä oli paras suomalainen dokumentti, jonka olen koskaan (ja tarkoitan todella koskaan) nähnyt, jos ei oteta huomioon “Tuntematonta sotilasta” dokumenttina.

"Me istumme kultakaivoksen päällä"

Olin haltioissani siitä nerokkuudesta, mitä suomalaiset voivat suunnitella ja innovoida. Se tosiasia, että puusta ja sen johdannaisista voi valmistaa käytännössä mitä tahansa; autoja, valtavia taloja ja saleja, luontoystävällisiä kuituja, vaatteita, musiikkisoittimia, työkaluja, lääkkeitä – nimeä se. Ja voimme myös hallita koko prosessin metsästä tuotteeksi niin, että se on ympäristöystävällisempää kuin mikään muu, mitä olen nähnyt. Ja se on myös terveellisempää ihmisille kuin kaikki muut materiaalit. Lisäksi se on biohajoavaa. Wow! Tämän dokumentin katsominen sai minut miettimään – miksi emme ole maailman rikkain kansakunta?

"Me suomalaiset emme ole hyviä markkinoinnissa"

Tässä syy – emme kerro kenellekään! Okei, liioittelen hieman. Mutta ei paljoa. Emme tiedä, miten markkinoida ja sijoittaa rahaa tämän asian markkinointiin. Aaarrrgh! Se saa markkinoijan kuten minut tuntemaan, että haluaisin huutaa kurkkuni kipeäksi tuskasta. Mutta miksi näin on? Kaikille suomalaisille markkinoijille on tuttu “fakta”, että:

  • Me suomalaiset emme ole hyviä markkinoinnissa (ei pidä paikkaansa)
  • Ruotsalaiset ovat paljon parempia markkinoinnissa, he varjostavat meitä (lisäksi he ärsyttävästi voittavat aina Eurovision laulukilpailun)
  • Emme tiedä, miten tuotteemme ja osaamisemme vietäisiin suurille markkinoille ulkomailla Jos menestymme ulkomailla, se johtuu siitä, että tuote on niin hyvä, että se myy itse itsensä (huomaa: tämä on syy, miksi emme tarvitse markkinointia)

Tämä on verraton paradoksi. Me istumme kirjaimellisesti tietoisen, teknologisen, tieteellisen ja tiedollisen kultakaivoksen päällä, mutta emme osaa puhua siitä. Jos joku onnistuu onnittelemaan meitä, saamme sen kuulostamaan siltä, että se ei ole niin suuri juttu.

"Loistamme koulutuksessa, insinööritieteissä, tieteessä ja teknisessä innovoinnissa"

Tässä meidän täytyy tehdä radikaaleja muutoksia. Se on perustavanlaatuinen virhe suomalaisessa taloudessa ja yhteiskunnassa. Vanha sanonta pitää paikkansa, että mihin panostat energiaa, huomiota ja resursseja, siinä yleensä onnistut ja saavutat suurta menestystä. Olemme onnistuneet muutamassa asiassa – autourheilussa, jääkiekossa ja insinööritieteissä. Loistamme koulutuksessa, insinööritieteissä ja teknisessä innovoinnissa, mutta emme markkinoinnissa. Miksi näin on?

"Innovaatiomme ovat aina teknisiä tai tieteellisiä"

Jos katsotaan, mitä pidämme suomalaisena innovaationa, vastaukset ovat aina teknisiä tai tieteellisiä. Kannatamme myös teknistä ja tieteellistä innovaatiota. Tein haun. On VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT), Tekes, TES ja niin edelleen. Voimme melko turvallisesti sanoa, että meillä on tämä alue hallussa. Ja tulokset näkyvät. Sitten yritin etsiä laitoksia, hallituksellisia tai kaupallisia, jotka tukisivat suomalaisen markkinoinnin kehittämistä. Arvaa kuinka monta löysin? EI YHTÄÄN. Lähin asia, jonka löysin, on Finpro (nykyään Business Finland ja Visit Finland), joka tukee suomalaisia yrityksiä viennissä ja houkuttelee ulkomaisia sijoituksia. Niin, ja saa ihmisiä (turisteja ja työvoimaa) vierailemaan Suomessa. Ei ole lainkaan huono ajatus käydä Suomessa. Tietysti on yliopistoja ja muita kouluja markkinoinnille, mutta tämä on aivan eri tason toimintaa. On teknillisiä kouluja myös. Silti, kukaan hallituksen tasolla ei näytä olevan niin huolissaan siitä, ettei ole järjestöä tutkimaan, miten meidän pitäisi markkinoida tuotteitamme ja innovaatioitamme eri kulttuureihin, kansoihin ja ihmisiin, jotka eivät välttämättä ole kiinnostuneita teknisestä lähestymistavasta, vaan lopputuloksesta ja sen eduista. Puhumattakaan eri maiden ja kansallisuuksien mediatiedoista ja viestintäverkoista. Miksi?

Mitä siis tarvittaisiin?

Meillä on innovaatioita ja tuotteita, meidän tarvitsee vain nähdä enemmän vaivaa niiden markkinoinnissa. Ensin tarvitsemme laitoksen tutkimaan ja kehittämään markkinointia. Laitos, joka on tiiviisti yhteydessä teknisiin ja tieteellisiin laitoksiin. Kuvittele, mitä tapahtuisi, jos olisimme yhtä hyviä markkinoinnissa kuin olemme teknisessä insinööritieteessä, tieteessä ja innovoinnissa. Meidän täytyy tehdä markkinoinnista tiede, jota voidaan verrata tekniseen tieteeseen. Ja meidän täytyy tunnustaa, että kyky markkinoida sitä, mitä osaamme ja pystymme tekemään, on yhtä tärkeää kuin kyky tehdä teknisiä ja tieteellisiä innovaatioita. Siksi tässä on idea Suomen paremmalle tulevaisuudelle. Nyt tarvitsemme vain resurssien kanssa varustetun “Markkinoinin ja viestinnän edistämiskeskuksen” tekemään siitä totta.

Jaa verkossa:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp

Tämä verkkosivu käyttää evästeitä ja tallentaa sivustoon liittyvää selaustietoa. Klikkaamalla "Ymmärrän" tai jatkamalla sivuston selaamista hyväksyt sivuston käyttöehdot, evästeet ja selaustiedon hyödyntämisen.